torstai 30. tammikuuta 2014

Äidinkieli ja some - arkipäivän testaamista


Äidinkieli on oppiaineena varsin monipuolinen. Nykyisin se mielletään ensisijaisesti kieliaineeksi, mutta sillä on paljon yhteistä myös reaaliaineiden, erityisesti historian, yhteiskuntaopin ja filosofian kanssa. Varsin vahvasti äidinkieli on myös taideaine - puolet nimestäkin on kirjallisuutta.

Tämän kirjavuuden ansiosta työtavoissakin on paljon valinnan varaa. Siksi esim. yhdessä kirjoittaminen, ryhmätyöt, draama ja puheviestintä ovat pitkään olleet luonteva tapa tehdä töitä. Sosiaalisen median sovellukset tarjoavat osansa tähän. Olen pitkään käyttänyt opetuksessani ainoastaan ns. käsikirjaa (Särmä tällä hetkellä) ja laatinut tehtäviä aika tavalla itse.

Olen käyttänyt opetukseni tukena, opettajan muistilistana ja tiedotusvälineenä, muutaman vuoden wikispaces-sivustoa (ullanaikka.wikispaces.com) Wikissäni on sivu jokaiselle kurssille. Tavoitteeni oli tehdä kurssitavoitteet nähtäviksi mahdollisimman helposti mutta myös saada työskentelyyn jouhevuutta. Päivitän wikiäni jatkuvasti, enemmän tai vähemmän, ja linkitän sinne dokumentteja tarvittaessa. Toisin sanoen sivusto kulkee tavallisessa äikänopettajan arjessa mukana - sivusto ei ole koskaan "valmis" tai "täydellinen".

Wikissä on paljon hyviä toimintoja, joita en ole vielä kokeillut. Kevään aikana testaamme esim. projekteja sekä tekstien palautus- ja kommentointimahdolllisuutta.

Esimerkiksi kun tehtävänannot ovat verkossa, opiskelijat voivat siirtyä tekemään töitä luokasta muualle koulurakennukseen. Wiki on myös keino jakaa dokumentteja: linkitän sinne yhteisiä google-dokumentteja, joihin opiskelijat kirjoittavat yhdessä. Voimme näin porukalla seurata, millaisia havaintoja tehdään. Samalla opettaja voi kysyä, kommentoida ja ohjata työskentelyä.

Enimmäkseen käytän google.docseja, mutta skydriven käyttökin on yleistymässä. Stixyn muistilappuseinää olemme myös kokeilleet, mutta perinteinen kartonki on osoittautunut lopulta mukavammaksi keinoksi tehdä ryhmätyötä.

Tällä hetkellä kaipaan toimivaa käsitekarttapohjaa, jolla voisi sujuvasti laatia muistiinpanoja ryhmissä. Tärkeää olisi, että sovellus toimisi hyvin iPadeilla ja että karttoja voisi jakaa wikin kautta. Mahdollisuus tulostaa kartta olisi tärkeää.

Kevään viimeisessä jaksossa, äidinkielen ja kirjallisuuden 3. kurssilla, aion käyttää opiskelussa mahdollisimman paljon iPadeja ja erilaisia sovelluksia. Kokeilemme ryhmäni kanssa, mitkä työkalut auttavat ja toimivat. Kurssin aiheena on kaunokirjallisuus, joten tekstin työstämisen (alleviivaus, kommentointi jne.) työkaluja kaipaan myös.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti